Wdzięczność – jak ją wykorzystać do budowania dobrej relacji?

Published by Akademia Potencjału on

Wdzięczność Izabela Zientek

Wdzięczność – jak ją wykorzystać do budowania dobrej relacji?

Wdzięczność Izabela Zientek

Co to jest wdzięczność i o co w niej chodzi?

Wdzięczność może być różnie definiowana: jako cecha afektywna, nastrój lub emocja (McCullough, Tsang, Emmons, 2004). Rozumiana jako emocja wiąże się z intensywnym jej odczuwaniem na wskutek dostrzeżenia dobra ze strony innych lub świata. Wdzięczność jako nastrój jest stanem bardziej subtelnym i bardziej stabilnym w czasie niż emocja. Natomiast wdzięczność jako cecha, rozumiana jest jako zgeneralizowana tendencja do rozpoznawania i odpowiadania emocją wdzięczności na dobro, które nas spotyka (McCullough, Emmons, Tsang, 2002).

Niezależnie od ujęcia można uznać, iż wdzięczność wiąże się z docenianiem życia i jego najdrobniejszych elementów. Możesz ją odczuwać w stosunku do siebie, do innych ludzi oraz do świata. Aby wykazywać postawę wdzięczności wobec świata możemy się różnić pod względem posiadanych ku temu predyspozycji wrodzonych. Jednak, co jest bardzo dobrą informacją, nad łatwością z jaką przychodzi nam odczuwanie wdzięczności, można pracować.

Co daje praktykowanie wdzięczności?

Praktykowanie wdzięczności nie jest zwykłą zabawą, która ma służyć jedynie chwilowemu polepszeniu sobie samopoczucia. Zwiększa ono nasze zdrowie fizyczne oraz autentycznie pogłębia nasze poczucie szczęścia,  ponieważ sprzyja zauważaniu dobrych rzeczy w codziennym życiu (Bono, Emmons, McCullough, 2004).

W praktyce wdzięczności chodzi o to, aby być wdzięcznym za to, co dobrego nas spotyka. Nie tylko za to, co jest spektakularne i widowiskowe. Ale również za to, co zwykłe i codzienne np. wspólne śniadanie, miły sms w trakcie dnia, drobny czuły gest partnera/partnerki.

Jeśli myślisz, że będziesz mogła wyrazić wdzięczność dopiero wtedy, gdy rozwiążesz swoje problemy, to kompletnie tracisz z oczu to, co teraz doświadczasz. Jeśli odkładasz wdzięczność gdy dokonasz jakiegoś przełomu, to tu i teraz nie dostrzegasz wszystkich ludzi, których obecnie masz dookoła. Wdzięczność to zauważanie zarówno tych wielkich przełomów, jak i tych drobnych elementów dobra wokół nas. To cieszenie się również z nich. Chodzi o podkreślanie ich znaczenia i poświęcanie im uwagi.

Jak wskazują badania, wyrażanie wdzięczność i jej doświadczanie przynosi spokój ducha i zwiększa ogólny dobrostan życiowy. Ale co również bardzo istotne – zwiększa satysfakcję z relacji, jakie nawiązujemy (McCullough, Emmons, Tsang, 2002).

Wdzięczność w budowaniu dobrej relacji

Jak wykazano na podstawie badań, wdzięczność ma znaczenie dla jakości budowanej relacji. Ludzie oceniają bardziej pozytywnie swój związek jeśli doświadczają wdzięczność i ją okazują w związku. Co jest szczególnie istotne, nie wystarcza jedynie myśleć z wdzięcznością o partnerze i jego przejawach dobra. Kluczowe jest aby mu o tym MÓWIĆ tzn. wyrażać swoją wdzięczność słownie (Lambert, Clark, Durtschi, Finchama, Grahama, 2009).

Odkrycia te wskazują, że to zwerbalizowanie wdzięczności wobec partnera pozytywnie wpływa na nasz związek. Dlatego też, jeżeli pragniemy budować dobre relacje zarówno małżeńskie, partnerskie czy nawet przyjacielskie, istotne jest aby otwarcie mówić drugiej stronie, o tym za co jesteśmy im wdzięczni.

Wdzięczność ma też szersze znaczenie dla budowania relacji, ponieważ jak wskazują badania ludzie którzy doświadczają wdzięczności i ja udzielają w związku, mają też większą swobodę w wyrażaniu pewnych swoich obaw co do związku, co w konsekwencji przekłada się na to, że możliwe jest zapobieganie rozpadom związku, ponieważ wzmacnia to zachowania ratujące relację i  zwiększa pozytywne postrzeganie partnera (Lambert, Fincham, 2011).

Wdzięczność -Izabela Zientek

Praktykowanie wdzięczności w relacji - ćwiczenie

Aby przekonać się na własnej skórze jak działa wdzięczność w relacji, wykonaj poniższe ćwiczenie pt. „Rytuał wzajemnej wdzięczności„.

  • Umów się ze swoim partnerem/partnerką na miesiąc praktykowania wdzięczności. Tzn. umówcie się, że codziennie na zakończenie dnia spotykacie się i mówicie sobie wzajemnie o tym, co w zachowaniu drugiej osoby chcecie docenić, za co podziękować.

  • Pamiętajcie o tym, aby nie szukać tylko spektakularnych powodów do wdzięczności. Ważne jest, aby nauczyć się zauważać drobne gesty i o nich wzajemnie sobie mówić np. wykonanie jakiegoś obowiązku domowego, którego druga strona nie lubi, pozostawiona karteczka z miłym komentarzem na lodówce, zrobione dobre śniadanie itp.

  • Bardzo dobrymi elementami docenienia są również te, które dotyczą naszych słabości. Jeśli wiesz, co partner stara się zmienić, to każda drobna rzecz, którą zauważysz, będzie miała dla niego znaczenie. Jeśli wiesz, że partner stara się zmienić swoje tendencje do narzekania, możesz docenić czas, w którym zauważyłaś jego dobre nastawienie. A jeśli wiesz, że partner szybko się irytuje, doceń każdą sytuację, w której zauważyłaś progres. Istotne by koncentrować uwagę na najmniejszych postępach, a nie tylko na krokach milowych.

  • Zadbajcie o czas dla na swój codzienny rytuał. Postarajcie sie o to, aby każdy z was nie był zajęty czy rozkojarzony przez inne obowiązki.

  • Najważniejsze – podczas „rytuału codziennej wdzięczności” zwerbalizuj swoje uznanie wobec partnera, po prostu mu o tym powiedz, a nie tylko pomyśl.

Rady:

Nie oczekujcie, że wyrażanie wdzięczności i uznania przyjdzie Wam od razu bez problemu. Nieraz trzeba nad tym trochę popracować i się tego nauczyć. Pamietaj, że warto!

Początkowo, łatwo o to,  aby umknęły Ci ważne momenty. Dlatego staraj się choć raz dziennie zanotować te spośród zachowań Twojego partnera, które są godne uznania. Skup się na tym, co robi Twój partner/partnerka, a co wg Ciebie działa dobrze w Twoim związku. Zauważ te drobnostki, które świadczą o tym, że partner zwraca uwagę na Ciebie i Twoje potrzeby. Gdy wyrobisz w sobie nawyk dostrzegania drobnostek, to podczas rytuału nie będziesz mieć problemu z przekazaniem swoich spostrzeżeń. Wtedy też zauważysz, że zapisywanie nie jest już konieczne. A dostrzeganie tego, co partner robi dla Ciebie, stało się łatwe i przyjemne.

Przeprowadzając „rytuał wzajemnej wdzięczności”  chodzi o to, aby dojść do takiego momentu, że zaczynamy odczuwać, że wzajemna wdzięczność jest w nas. A to jest uwalniające uczucie, które ma szerokie znacznie dla budowania trwałej relacji.

Po miesiącu, sprawdź sama jak to podziałało na Waszą relację.

A jeśli myślisz, że ten artykuł może być dla kogoś przydatny, to udostępnij go proszę. Za co Ci z góry dziękuję!

Skoro czytasz ten artykuł, to znaczy, że tematyka rozwoju osobistego jest Ci bliska. Zatem polecam również artykuły:

  „Jak odkryć sens życia?

→  „Co daje Ci odkrywanie potencjału?”

Daj mi znać, co sadzisz o wspólnym praktykowaniu wdzięczności!

Próbujcie ją wyrazić wzajemnie każdego dnia i podziel się wrażeniami w komentarzu poniżej :)

Napisano na podstawie:

Algoe S. B., Haidt J., Gable S.L. (2008). Beyond Reciprocity: Gratitude and Relationships in Everyday Life. Emotion, 8 (3), 425-429.

Bono, G., Emmons, R. A., McCullough, M. E. (2004). Gratitude in Practice and the Practice of Gratitude. (w:) P. A. Linley & S. Joseph (Eds.), Positive psychology in practice (p. 464–481).

Herbine-Blank T. (2011). Thanksgiving Inspiration on Gratitude. Couples and Individuals in Intimate Relationships. Internal Family Systems.

Lambert N. M., Clark M. S., Durtschi J., Frank D., Fincham F. D., Graham S. M. (2009). Benefits of Expressing Gratitude: Expressing Gratitude to a Partner Changes One’s View of the Relationship

Lambert, N. M., & Fincham, F. D. (2011). Expressing gratitude to a partner leads to more relationship maintenance behavior. Emotion, 11(1), 52–60.

McCullough, M.E., Emmons, R.A., Tsang, J.A. (2002). The Grateful Disposition: A Conceptual and Empirical Topography. Journal of Personality and Social Psychology 82(1), 112–127.

McCullough, M.E., Tsang, J.A., Emmons, R.A. (2004). Gratitude in Intermediate Affective Terrain: Links of Grateful Moods to Individual Differences and Daily Emotional Experience. Journal of Personality and Social Psychology, 86(2), 295–309.


4 Comments

MamaPatrzy · 26 czerwca 2020 at 20:24

Ten tekst na pewno przekaze mojemu partnerowi, ma ogromny problem z docenianiem tego co ma, to takie wieczne przeczucie niedosytu :/

    Akademia Potencjału · 29 czerwca 2020 at 14:19

    Chyba każdemu się to zdarza… Dlatego warto dać sobie czas na nauczenie się spoglądania na siebie wzajemnie w pełni wdzięczności :) Wiem z doświadczenia „trening czyni mistrza”.

Piotrek · 26 czerwca 2020 at 22:29

Trafny wpis! Warto być wdzięcznym za każde sytuacje, nie ważne czy dobre czy złe, ponieważ dzięki temu uczymy się doceniać najdrobniejsze szczegóły w naszym życiu. Złe rzeczy, które nieraz nas spotykają też mogą być w pewnym sensie dobre, ponieważ dzięki nim można się czegoś w życiu nauczyć, dlatego również uważam by praktykować w swoim życiu wdzięczność
Pozdrawiam
Piotrek

    Akademia Potencjału · 29 czerwca 2020 at 14:22

    Zatem i ja jestem „wdzięczna” za Twój komentarz i praktykujmy wdzięczność dalej ;)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *