BIURO MARZEŃ dla freelancera (i nie tylko)

Published by Akademia Potencjału on

Biuro marzeń dla freelancera

Biuro marzeń dla freelancera. Jak je urządzić aby dobrze się w nim czuć i pracować efektywnie?

Myśląc o swoim biurze marzeń, każdy z nas ma inną wizję. Jesteśmy różni, wykonujemy różne zajęcia, więc i biura, które miałyby spełniać nasze indywidualne potrzeby i zachcianki, muszą się różnić.

Wobec tego, czym się kierować urządzając biuro marzeń dla freelancera i nie tylko?

Tutaj, na szczęście przychodzą nam z pomocą profesjonaliści. Zagadnieniem tym zajmują się nie tylko architekci, specjaliści od ergonomii ale również psycholodzy.

Dla mnie, dla psychologa, który przestrzenią pracy zajmuje się od lat, istotne jest, aby określić takie warunki biura, które nie tylko spełniają standardy architektoniczne i ergonomiczne. Moim celem jest określenie warunków, które pozwalają w pełni korzystać z potencjału jednostki w realizacji jej zadań zawodowych. Miejsce, w którym pracujemy, nasza przestrzeń pracy ma być urządzona tak, aby wspierać nasze zaangażowanie w pracę, poczucie dobrostanu i co za tym idzie – naszą efektywność.

Niestety organizacje i menedżerowie nadal traktują fizyczne środowisko pracy jedynie jako przestrzeń do umiejscowienia swoich pracowników i ewentualnie kontrolowania ich aktywności. Nie zaś jako czynnik, którym można skutecznie na nich oddziaływać, aby wspierać ich zawodowo.

Jeśli Ty sama/sam odpowiadasz za swoje biuro, nie bagatelizuj zasobu jakim może być odpowiednio zagospodarowane i urządzone miejsce, gdzie wykonujesz swoją pracę.

Często dyskutuję o miejscu pracy z osobami wykonującymi najróżniejsze wolne zawody tj. właściciele różnych małych firm, blogerzy, architekci, tłumacze, osoby pracujące online itp. Słyszę wtedy: „w swojej pracy potrzebuję jedynie komputera i mogę pracować gdziekolwiek zechcę”. Takie podejście daje im duże poczucie wolności i niejednokrotnie jest to jeden z ważnych czynników, dla których cenią sobie swoją pracę. Jak wskazują badania* możliwość kształtowania swojej przestrzeni pracy, a co za tym idzie również wybór odpowiedniego miejsca, daje poczucie sprawowania większej kontroli i większej odpowiedzialności za swoje „biuro”. Przez to bardziej utożsamiamy się z danym środowiskiem przestrzennym i wykazujemy większe zaangażowanie w pracę.

Istnieje wiele możliwości, zaś swój wybór wystarczy dopasować do własnych potrzeb. Może to być ustronna kawiarenka, leżak w cieniu podczas podróży, ale także biuro coworkingowe, wynajęte osobiste biuro lub zagospodarowane miejsce pracy w domu.

Warto jednak pamiętać o tym, że spośród dostępnych miejsc, które możemy wybrać na „swoje biuro” istnieją takie, które będą wspierać naszą efektywność oraz takie, które mogą nas blokować czy rozpraszać.

jak urządzić biuro marzeń dla freelancera

Wybierając biuro marzeń dla freelancera przeanalizuj poniższą listę!

Oto LISTA 15 elementów przestrzeni pracy sprzyjających efektywności naszej pracy:

(Lista opracowana na podstawie zbioru badań*)

1. Światło.

Ważne, aby w pomieszczeniu była odpowiednia ilość światła (dostosowana do wykonywanego zajęcia) oraz abyśmy mieli dostęp do światła dziennego.

2. Dźwięki.

W swoim biurze zadbajmy o to, aby słyszeć przyjemne dźwięki a nie hałas. Może to być dobrana do naszych upodobań muzyka bądź cisza. Pamiętajmy, że słyszane dźwięki nie pozostają bez echa. Jeśli mamy na to wpływ, nie pozostawiajmy tego w rękach osób trzecich. We własnym zaciszu możemy stosownie dla siebie dobrać muzykę relaksacyjną lub energiczną, która odpowiednio nas pobudzi. Zaś wybierając miejsce pracy w przestrzeniach publicznych, wybierzmy raczej te, w  którym nie będzie panował hałas lub zbyt rozpraszająca muzyka.

3. Klimat wewnętrzny.

Zadbajmy o to, aby podczas pracy panowała optymalna temperatura (między 20°C a 24°C uwzględniając wilgotność powietrza 40–60%) oraz odpowiedni przepływ powietrza.

4. Udogodnienia w przestrzeni.

Wybierają miejsce swojej pracy warto również zwrócić uwagę na różnego rodzaju udogodnienia. Pomyślmy o tym, czy będziemy mieć gdzie spożywać posiłki, a także czy istnieje dostęp do strefy wypoczynku i relaksu itp., które są również ważne ze względu na efektywność naszej pracy i powinniśmy z tego korzystać.

5. Wyposażenie i narzędzia.

Istotne jest, aby meble oraz narzędzia, z których korzystamy podczas pracy były dostosowane do stanowiska i wykonywanych zadań pod względem funkcjonalności, wydajności i ergonomii, a także o odpowiednim poziomie estetyki i prestiżu. Oznacza to, że nie warto oszczędzać na wyposażeniu biura, ponieważ te elementy również mają znaczenie pod względem jakości naszej pracy. Dlatego, co jest oczywiste, a o czym często zapominamy – gdy, w naszej pracy np. siedzimy długo przed komputerem, to musimy zadbać o ergonomiczne siedzisko. Warto zadbać, aby ono było wytrzymałe i nie psuło się po krótkim użytkowaniu, a także było dopasowane do naszych upodobań estetycznych.

6. Kolory.

Podczas wykonywania pracy mają również znaczenie kolory, które nas otaczają. W zależności od zadań jakie mamy do wykonania, wybierajmy przestrzeń z dominującymi kolorami inspirującymi (żółty, pomarańczowy, fioletowy), uspokajającymi (zielony, niebieski) czy neutralnymi (szary, beżowy).

7. Widok z okna.

Ten element przestrzeni pracy jest istotny ze względu na dwa aspekty. Ważny jest ze względu na dostęp światła dziennego i dlatego kluczowe jest, aby mieć jakikolwiek widok z okna. Natomiast dodatkowe znaczenie ma widok z okna na przyrodę tj. drzewa, rośliny.

8. Czystość. 

Pamiętajmy o tym, iż niezależnie od indywidualnego zapotrzebowania na chaos, najczęściej to właśnie przestrzeń czysta i uporządkowana, poprawia jakość naszej pracy. Dlatego zadbajmy o czystość i porządek zarówno przy zajmowanym biurku, jak i w całym otoczeniu.

.

projektowanie przestrzeni biurowej

9. Zapach.

Oczywiste jest to, że lepiej będzie nam się pracowało w miejscu bez drażniącego odoru. Możemy jednak pójść dalej i sami zadbać o to, jaki zapach będzie nam towarzyszył. Istnieje duży wybór pałeczek czy świec zapachowych oraz np. zawieszek perfumowanych. Biuro marzeń dla freelancera, to zdecydowanie miejsce, które przyciąga swoim zapachem.

10. Rośliny/kwiaty.

Jak wskazują badania, przestrzeń pracy, w której znajduje się jakiegokolwiek rodzaju roślinność i/lub kwiaty ma znaczenie również dla naszej kreatywności w pracy.

Dlatego rozważmy wprowadzenie choć niewielkiej rośliny doniczkowej do naszego biura. Może to okazać się całkiem przyjemnym i cennym elementem.

11. Bezpieczeństwo.

Zrozumiałe jest to, aby zachować zasady bezpieczeństwa w miejscu pracy. aby nie odczuwać zagrożenia podczas wykonywania własnych obowiązków zawodowych i skupić się na tym co mamy do zrobienia.

12. Przypisane miejsce pracy.

Dotyczy przypisania konkretnej osobie konkretnego miejsca/biurka, aby nie musieć dzielić go z kimś innym i mieć możliwość na pewną personalizację przestrzeni. Element ten ma znaczenie szczególnie w organizacjach, aby móc poczuć się jak u siebie.

13. Prywatność.

Z mojego punktu widzenia, to jeden z kluczowych elementów przestrzeni pracy. Ważne, aby zadbać o to, by w trakcie pracy wymagającej skupienia, bądź przeprowadzenia ważnej rozmowy mieć zachowane warunki komfortu i prywatności.

Jak można to zrobić? Aranżując miejsce pracy w domu, warto pomyśleć o odrębnym, zamykanym pokoju, aby domownicy nie przeszkadzali w trakcie pracy. Zaś wybierając miejsca publiczne, wybierajmy te, które są bardziej ustronne i/lub mają pewne przegrody wizualne, dzięki którym w razie potrzeby możemy się odizolować.

14. Rodzaj przestrzeni biurowej.

Można wyróżnić następujące rodzaje przestrzeni biurowej np.: biura tradycyjne, biura z otwartą przestrzenią tzw. open-space, biura w domu tj. home office oraz najnowsza forma biura – biura coworkingowe. Wybierz dla siebie, taki rodzaj biura, który będzie dla Ciebie ułatwieniem podczas wykonywania zadań zawodowych każdego dnia.

15. Prestiż.

Wybierając przestrzeń na swoją pracę warto wziąć pod uwagę miejsca, które nadadzą prestiżu sprawowanej funkcji zawodowej. Chodzi o to, aby prestiż miejsc dopacować do wykonywanego zawodu, ponieważ ten element również może mieć znaczenie dla naszego funkcjonowania w pracy.

.

Biuro marzeń dla freelancera – dlaczego warto o nie walczyć?

Zdarza się, że nie przywiązujemy dostatecznej uwagi do naszego miejsca pracy i podchodząc do niego bezrefleksyjnie, przyjmujemy, to co zastaliśmy. Wtedy sami ograniczamy sobie możliwość wpływania na naszą satysfakcję i zaangażowanie w pracę. Niezależnie od tego, czy w naszej pracy przygotowujemy strategie marketingowe czy przygotowujemy rozliczenie na komputerze itp., otoczenie wpływa na nasze zaangażowanie i motywację do wykonywania zadań. Jakość naszej pracy może ulec pogorszeniu, gdy stanowisko pracy jest źle zaprojektowane lub niewłaściwie zagospodarowane.

Jeśli w swojej pracy nie zawsze umiałaś/łeś się skupić na zadaniu, jeśli rozpraszają Cię różne elementy i do końca sama/sam nie wiesz jakie, spróbuj zacząć od prostych zmian w obrębie fizycznej przestrzeni pracy.

Zagospodaruj swoje biuro wg powyższych wskazówek i sprawdź efekty. Pewnie część z tych zaleceń wydaje Ci się oczywista?!? Może być też tak, że inne uznajesz za zbędne- ważne aby spróbować i sprawdzić je na własnej skórze. Nic nie tracisz, najwyżej możesz pracować bardzie efektywnie ;)

Twoja przestrzeń pracy MA ZNACZENIE!

To nie koniec :) Proszę Cię pomoc!

Jeśli interesuje Cię tematyka przestrzeni pracy, to wierzę, że zechcesz mieć swój udział w rozwoju wiedzy na temat przestrzeni biurowej i wypełnisz ankietę dostępną w poniższym linku :)

ANKIETA DOTYCZĄCA PRZESTRZENI PRACY

Aha! Będziesz mieć wpływ na rozwój nauki i niesamowicie uszczęśliwisz mnie, jeśli również udostępnisz ten tekst oraz link do ankiety na facebooku  :)

( https://goo.gl/forms/IMaVMCNVvhe9clnC3 )

Chcesz więcej treści inspirujących do rozwoju i działania? To polub moją stronę na Facebooku ;)

.

*Bibliografia:
Carlopio, J. J., (1996). Construct validity of Physical Work Environment Satisfaction Questionnaire. Journal of Occupational Health Psycology, Vol. 1, No. 3, 330-344.
Ceylan, C., Dul, J., Aytac, S. (2008). Can the office environment stimulate a manager’s creativity? Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, 18, 589–602.
Dul, J., Ceylan C., Jaspers F. (2011). Knowledge workers’ creativity and the role of the physical work environment. Human Resource Management, Vol. 50, No.6, 715-734.
Hygge, S., Knez, I. (2001). Effects of noise, heat and indoor lighting on cognitive performance and selfreported affect. Journal of Environmental Psychology, 21, 291–299.
Knasko, S. C. (1992). Ambient odor’s effect on creativity, mood, and perceived health. Chemical Senses, 17, 27–35.
Knez, I. (1995). Effects of indoor lighting on mood and cognition. Journal of Environmental Psychology, 15, 39–51.
McCoy, J. M., Evans, G. W. (2002). The potential role of the physical environment in fostering creativStone, N. J., Irvine, J. M. (1994). Direct and indirect window access, task type, and performance. Journal of Environmental Psychology, 14, 57–63.ity. Creativity Research Journal, 14, 409–426.
Stone, N. J., Irvine, J. M. (1994). Direct and indirect window access, task type, and performance. Journal of Environmental Psychology, 14, 57–63.
Sundstrom, E. (1986), Work places. The Psychology of phisical environment in offices and factories. New York: Cambridge University Press.
Zientek, I. (2008). Projektowanie przestrzeni biurowej w aspekcie adaptacji zawodowej. Zeszyty Naukowe WSZOP w Katowicach, nr 1 (4) /2008, 67-77.


0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *